Tuesday, March 19, 2013

Manusia & Iman


APABILA Manusia ini lari daripada landasannya (IMAN) 
Berlaku lah macam2 angkara pada diri sendiri, tanpa IMAN kita x mampu membuat sesuatu perkara itu dengan sempurna, seperti kereta api tanpa landasan, boleh bergerak ke?? Boleh...!! Tapi di mana arah tujuanya dan destinasinya? TIADAkan? BERSEPAH......
Sama seperti MANUSIA.. tanpa pegangan hidup, tanpa IMAN kita ini seperti insan yg tiada arah tujunya.. buat suatu perkara tanpa berfikir, dan akhirnya memakan diri. Bila dh jadi musibah pada diri apa yg perlu dilakukan selepas itu?
MUHASABAH DIRI..sedar akan kesilapan yg dilakukan, bukan mengulangi kembali kesilapan itu, insaf dan sedar.. tuju ke arah kebaikan dan meningkatkan taraf hidup, bukan bila TERJATUH or TERDUDUK masih lagi memikirkan masalah. 
TINDAKAN.. Perlukan tindakan dan perbuatan, bukan berdiam diri, manusia bila ada masalah ubatnya TINDAKAN. Bertindak untuk mengubah, bertindak utk menyelesaikan masalah bukan leka dan berdiam. Masalah x akan selesai jika kita duduk je. REZEKI takkan datang bergolek..tp kita sendiri yg BERGOLEK untuk mendapatkannya.
USAHA.. usaha ke arah yg lebih baik. Bukan memandang kesilapan dulu.. kesilapan dulu boleh dibetulkan asalkan kita ingin BERUBAH. 
BERUBAH.. berubah untuk perubahan di masa akan datang, perubahan diri dan sekeliling. Cermin diri dan cermin insan.. SIAPA KITA.. apa TUJUAN hidup kita? Kenapa insan lain boleh maju, padahal diri kita tiada kemajuan? Jadikan insan lain sebagai pesaing dan cabaran kita untuk kita bersaing menjadi lebih baik dari sebelum ni. 
KITA inginkan VISION.. PENCAPAIAN.. KEJAYAAN dalam hidup.. hidup berlandaskan IMAN supaya mampu berfikir dan tidak akan membuat kesilapan. Sentiasa BERDOA.. lakukan TANGGUNGJAWAB kepada yg MAHA ESA. 
"ALLAH PASTI MEMBANTU DAN MEMUDAHKAN URUSAN HAMBANYA"
Kerana aku sedih bila segelintir manusia tidak hidup tanpa PEGANGAN AGAMA. AKHIRNYA jatuh ke lembah KERUGIAN.

Original Posting by:

No comments: