Saturday, September 6, 2008

Khalid Ibrahim melawat magsa Ribut d Klang..Jln Yadi,Sg.Udang,Kg.Delek n Telok Gadong..








Ok...ni aku akn story mory ttg program bantuan mangsa ribut y aku Join.. Pkul 8.00am aku dh gerak ke Pejabat DUN utk lapor diri..smp sana ramai org dh berkumpul seperti RELA, Bomba, Askar, MPK, Kontraktor2 dan mcm2 lagi la. aku sekadar utk memantau dan tolong mana2 y ptt.Cuaca pagi tu mendung.. tapi program ttp d teruskan. Semua berkumpul dalam kumpulan dan tugas msg2..bahagian aku pertukangan, segala mcm bentuk kerosakan seperti bumbung pecah ke tercabut ke..aku ngn team aku akan buat.. tp ada la tukang buatnye..kitaorang just supply brg2 y dia nak.Tapi corak2 kegembiraan dan keikhlasan terpancar dari diri masing2..aku sebenarnya sayu sgt bila tgk kejadian2 mcm ni..sedih sgt..aku gembira, tapi aku sedih.. tgk keadaan mcm ni..bayangkan la...rumah y korang duduk tu, tak ada atap..d basahai embun tiap2 mlm..bayangkan...nasib ribut ni berlaku pada awal ramadhan..bayangkan la anak2 kecil plak..betapa takut...menangis2..bila aku jumpa stiap mangsa.mcm2 cerita kua..smpai peluk satu kluarga sbb takut.hermm..(dh mula la aku nk kua air mata..aku ni jiwa sensitif sebenarnya dlm bab2 mcm ni). Entah la..Jadikan sebagai iktibar je..Dlm tgh2 betulkan rumah..cuaca dh x brp mengizinkan..hujan turun..stop kejap..tp x bole jadi..baru renyai2..kitaorang teruskan jugak, dlm khusyuk buat keje,MB dtg melawat...seronok aku siut...aku tgk MB selangor ni betul2 sempoi la...steady je. Hujan2pun blasah trun site...better ok la. x sombong sgt..aku senyum dia pun senyum kt aku balik...best bila dia tepuk bahu aku. Huh!!! Rasa mcm d hargai je.Aku x banyak maklumat sgt sbb aku dlm bz ngn keje aku..MB kejap je singgah dlm 15minit nthen trus ke tmp kejadian lain plak..sekadar aku dpt snap picture dia dh memadai bg aku...pastu aku buat pantauan dekat kawasan lain..estimate brp kos kerosakan... sampai la pukul 3 mcm tu, aku balik..sbb aku ada keje lain nk buat..well hope korang puas hati la walaupun aku x puas hati dgn ape y aku smpkan ni...kecewa sikit sbb maklumat aku tehad..sori klu aku kecewakan korang semua..d harapkan gambar y aku tangkap tu korang sendiri dalam menilai dan dapat faham cerita y aku sampai kan..salam kasih abadi geng.

p/s.. kecewa..x byk maklumat..aku x le trima..............................!!!



Selepas melihat keadaan rumah mangsa ribut..ujan waktu ni..
ermmm....pe y dipikirkan MB kita ni..
kita buat gini2...kas up sket dia pya bumbung...baru nampak lawa..
aku & Darul...Proses utk menjalankan tugak..huhu..Camera member rosak..badmood je.

Post y x sempat aku citekan pada korang first posa...

Warghhh..Tahun ni t'cipta sejarah dlm Bulan ramadhan d mana hujan & ribut telah melanda.kejadian b'laku pada pukul 2.45pm. Ribut petir y sgt kuat telah berlaku..banyak harta seperti pokok, atap, dan seangkatan dengannya tumbang dan berterbangan.(dh mcm warta berita la pulok..)Tp mmg smcm hujan petang td..kilat depan mata je pergh!!!! risau siut..byk pokok tumbang kali ni. atap umah abg aku t'cabut..jiran2 aku pun sm. herm...dugaan bulan posa..sok pagi keje aku la nk kena potong pokok.setahu aku 1st bulan posa x penah hujankn??? Still s'tiasa panas. Klu kita nk tahu makna Ramadhan ape dia? x silap aku "PANAS".sbb dlm bahasa arab, Ramad "panas" dan Horru "panas". ada 2 perkataan panas dlm bahasa Arab. Sbb tu tiba bulan posa je panas dia semacam, baru terasa panas je kan..ms zaman rasullullah plak..dengan panas dan berperang..lg la layan. kita lak panas sket dh m'gelabah..herm.
ni gmbar dr tempat kejadian...Kalam walliah melaporkan:-


ni pokok kt depan umah


ni pokok kt belakang umah, pokok mangga kesayangan mak aku, Popular sbb manis dia smacam..huhu..


ni pokok nangka kt belakang umah aku..patah dua mcm kena karate ngn aku,...heheheheee

Byk lg sbnrnya..aku nk tgk bumbung umah abg aku y t'cabut, tapi x sempat....coz dia dh repair...hbs banjir umah dia, x kan aku nk capture abg aku tgh mengemoop lantai..edan ape..hahahahaha..tu la..ari ni punya ujian y Allah trunkan...mgkin setan cuba nk larikan diri kot..tu y petir n kilat sambung menyambung...huhu..mcm tahu2 je aku ni. dak la..bulan baik ni Allah cuci blik bumi ni ngn air ujan..mgkin kita ni t'lalu byk dosa n t'lalu leka sblm ni...baru sket tu..cuba klau ada puting berliung..mau korang sendri nk nangis..entah la..wallahuaklam..
12.32am (selasa)
Malam sejuk je..best tdo beb..tapi aku x le lak nk tdo mcm org lain..aku lbh suka luangkn masa aku dgn Blog ni…dlm tenang2 mcm ni byk idea y t’keluar. Byk bnda y best utk aku ceritakan..Malam ni layan calling byk suit…3 org. Saja..buang masa sket..sunyi lak mlm ni..teringat aku kt genting. Perghhhh!!Cejok..huhu.Erm…pe perasaan korang bila korang dulu sihat tp skg sakit. Bayangkn ko tahu satu hari nanti akan mati, pe perasaan org y dh lama kenali korang..mst sedih sgtkn. Bygkn la klu dulu kita bertepuk tamper ukul memukul, b’gurau senda tetiba org tu pergi terus utk selamanya, klu aku tahu tiba masa ajal ku..aku akan memohon agar tuhan supaya panjangkan umurku..aku takut akan semua dosa ku ya Allah..aku takut dosa y terus membayangi ku..(mcm penah dengar je ayat tu..hehehe)Tu la..seandainya aku pergi..harp blog ni sebagai renungan kepada korang semua..pe y aku nasihatkn ni satu hari nanti dpt la menjadi sebahagian dari bekalan aku pada masa akan datang. Mungkin ape y aku cuba sebarkan ni utk korang berfikir sejenak.Aku jenis focus pada satu perkara, jika aku merancang, aku akan merancang utk mencapainya. Dan jenis aku ni pe y aku rancang akan ikut pada jadualnye.tapi y lecehnye bila tiba merancang nothing..biasa la..x kena pada batang hidung sendiri x rasa..aku merasa kira aku bersyukur la. Lepas ni aku kena lebih berhati2..Tadi berbuka pling la meriah, dengan anak2 buahnye la, dengan pakcik2 nye la..adik beradik berkumpul..sampai x cukup tempat aku nk duduk..alih2 berdiri je la aku…tapi aku x mkn malam sgt..diet..hehehe…sekadar air dan kuih cukup, dan x lupa temanku..sebatang rokok sbg pencuci mulut.hehehehehe….Dalam kenikmatan berbuka ada gak kesedihannya…teringat kesah lama..aku dulu selalu bertemankan seseorang, tapi tahun ni langsung x ada.. entah la..kesah lama. Bila dipikirkan sakit hati sebenarnya. Tapi y selalu aku pesan kt korang…life must be go on…Jadi aku teguhkan semangat baru dalam diri aku..walaupun hanya lakonan semata, tetapi aku terpksa lakukan jugak mcm tu..sebab aku kena jaga hubungan orang lain. Xnk adanya aku..hubungan tu menjadi rapuh..ni aku cita kes orng bercinta..aku la mangsanya..hahaha..ok.. enough…!!!Aku insyaAllah akan g sabah..sape2 y dok sabah..contact la aku, aku g sana mungkin seminggu, duduk kt umah akak angkat aku..saving sket..hehehe..saje je…aku nk travel puas2 sebelum aku x sempat nk capai impian aku ni. Korang gtau la kt aku mana tempat y best k.Oklah..aku nk rest jap..sok nk sahur aku x bangun2 nanti..dah la tengah sejuk ni..hehehe..
Slamat malam….

No comments: