Friday, October 10, 2008

PenGaJaRan Hidup buat Manusia..















Korang tahu ape yang aku Capture ni..?? Ni gambar ulat belungkas...kenapa dia macam terapung2 di awangan?? Sebab ulat ni tengah berusaha untuk memanjat sampai ke puncak...ada "benang" yang aku sendiri pun tak tahu macam mana binatang ni keluarkan..tapi cuma aku respek sebab korang bayangkan la betapa tinggi pokok yang dia panjat tu menggunakan benang..dan betapa ulat ini nak berusaha untuk sampai ke puncak..dari situ aku dah mula sedar dan malu pada diri aku sendiri..susah macam mana ulat ni untuk keatas..namun ulat ni tetap berusaha untuk naik dan sampai ke atas.

Kita manusia lagi la banyak kelebihan pada diri..tapi bila susah sikit kita dah give up...kalah dengan diri sendiri.aku sedar sebab aku sendiri ada sifat macam tu..satu hari aku fikirkan hal ulat ni...nampak macam remeh temehkan..??tapi bukan...hal ni perkara yang serius dan memang tak boleh di buat main. Allah berikan kita otak dan akal untuk kita berfikir cara yang pling rasional untuk capai ape yang kita nak..tapi korang bayangkan binatang sekecil ulat ni..ape yang dia ada..otak ada la..kecik...akal langsung tak ada...tapi dia tetap buat ape yang dia perlu buat...maluuuuu pada diri malu pada fizikal diri.. ciptaan Allah tu betul2 sempurna, sempurna sangat2 dan kita saje yang tak pandai untuk jadi sempurna..fikirlah sejenak tentang ape yang aku bagitahu pada korang semua..sama2 la kita muhasabahkan diri kita dan belajar dari ape yang kita lihat..walaupun ia adalah seekor "ULat BELUNGKAS". Tapi kesungguhan ulat tu kita harus jadikan pengajaran pada diri kita sendiri... Thanx Ulat Belungkas.

-MrYusSmile-
Post a Comment