Thursday, January 1, 2009

2009 punya cite..n3 Ke2

Somalia...Hermm.. Adakah kita seperti mereka..??

Dalam kita bergembira menyambut Tahun Baru, adakah kita pernah terfikir akan kedukaan insan lain..??? Semestinya tidak pernah...betul tak..??? jujur dengan diri dan jawapan anda. Klau ada pun sekerat mana sahaja. Tu pun pada manusia yang ada kesedaran akannya. Sedangkan kalau kita lihat negara2 yang berlakunya peperangan, kebuluran...mereka tetap dengan keadaan yang sama dan tiada perubahan. Yang kita fikir ape..?? Bila nak kaya..Bila nak ada harta,bila nak semua lah....Bila...Bila...Bila... "Pernah kita kata..Bila la aku nak insaf, bila la kita nak bertaubat..??".. No..No..No...
Jarang sekali bukan...??? Sebab tu sikap manusia..sikap diri kita yang terlalu selesa memikirkan hal sendiri...tapi bukan untuk orang lain..selfish pada diri sendiri...What The F***...!!!
Penah kita ratapi dan alami keadaan macam ni..??
Pernah kita selami Tangisan Mereka...??!!
Yang kita disini seronok menikmati akan kemeriahan itu..melihat bunga api, bergembira, ketawa dan macam2 la. Tapi pada mereka yang tidak merasainya bagaimana..?? Jangan terlalu taksub akan semua ini..sebenarnya perubahan waktu dan tahun tiada makna selagi diri kita tiada kesedaran keatasnya. Kita cukup bersyukur kerana hidup di negara yang aman, tapi kita tahu ke pada masa akan datang macam na...???
Adakah anak-anak kita seperti ini...????
Sanggup melihat anak-anak kita macam ni..???? Kalau tidak..??? Dimana kesedaran kita semua..??

Bangsa kita makin musnah dengan sifat dan kerakusan sendiri terutamanya dari segi social. Korang bayangkan lah..dalam banyak2 sambutan tahun baru tu..berkumpul...?? apa akan berlaku selepas tu....?? kerosakan akhlak...kemusnahan hidup...kemaksiatan dan sebagainya. Kita sedar ke...? kita tak sedar sebab kita terlalu gembira dengan semua ni. Sebab tu setiap perayaan macam ni aku tidak sambut.. aku rasa dah 3 tahun aku abaikan semua ini..sebab ada cara yang lebih baik dari semua ini..aku tak salahkan akan semua ni..hak masing2..cuma aku just sampaikan apa yang sepatutnya agar minda kita sentiasa terbuka luas..bagi aku..apa yang aku sampaikan ni khas untuk anak2 bangsa pada masa akan datang terutama sekali anak2 kita...herm..aku cukup risau dengan keadan semua ini.. aku mengharapkan yang terbaik untuk semuanya..harap kita dapat merubahnya..
Apa yang korang fikir akan keadaan ni..apa puncanya...??

Palestin.....Kita nak macam ni...??Berani ke kita berjuang seperti mereka.?

Aku terfikir semua ini bila terdetik nya pukul 12.00am, dimana semua orang bertepuk tangan...bersorak sorai, berjoget dan menyanyi..aku penah alaminya dulu dan aku ada kesedaran ke atasnya. Bagi aku..semua tu dah berlalu dan bukan untuk aku lagi.. bermacam-macam bencana datang..tapi kesedaranya sekejap saja..selepas itu apa jadi...?? NOTHING..!!!!!.. manusia cepat lupa dan leka..so..aku harap lah..apa yang aku sampaikan ni menjadi iktibar kepada semua, Kita bersyukur kerana hidup di tempat yang selesa dan aman..tapi ingat...dalam keadaan mcm ini..macam2 perkara boleh berlaku....RENUNGKAN..


-MrYusSmiLe-
p/s - Malu dengan keadaan semasa dan diri sendiri...herm.. "masuk blog ni STORY TELLER PART 2."
Post a Comment