Friday, February 6, 2009

No to Valentine okkey...


VaLenTine Day’s..???

Erm… Apa ada dengan VALENTINE..?? it’s all about some people to appreciate each other or what?? Or sekadar hari yg dirasakan khas utk pasangan kekasih memadu “Asmara”..?? Selama aku hidup dan penah bercinta dulu, aku tak pernah sekali celebrate akan hari Kekasih tu.. bagi aku just nothing.. sebab utama ia just di sambut oleh orang2 Yahudi or Barat.. soo..knp harus kita menyambutnya dan mengapa perlu menbangga2 akan nya..?? Fikirkanlah.

Sepatutnya budaya ni perlu di hapuskan dari pemikiran kita yakni orang islam..kerana boleh mengundang kpd MAKSIAT. Bukan nk ckp diri ku yg terbaik dan sangat baik.. Cuma untuk apa..?? aku hanya sebagai pengantaraan utk mengingatkan saje..kerana bagi aku sebagai hamba yg lemah ni sangat takut akan smua ni.. tapi terpulang kpd hak individu la utk memikirkannya. So..aku just nak lepaskan akan tanggungjawab aku saje.. supaya satu hari nanti aku tak perlu menjawab akan keadaan ini.

Biasalah..bila satu tahap manusia ni akan berfikir dan akan berubah kepada kebaikan, (tu pun jika berubah). Tapi bg aku..aku perlukan perubahan ini utk kebaikan diri aku dan orang2 yg aku sayang. Sangat risau akan masalah yg akan berlaku pada hari Valentine days tu…anything can happen..u all sendri tahu apa yg berlaku waktu tu.. so…klau boleh…elakkan dari menyambutnya. Tapi terpulanglah pada empunya badan..sapa leh terima akan teguran ni adalah satu BONUS utk diri korang..klau tak mampu apa akan daya ku ini..aku insane lemah dan aku Cuma ada hak utk berkata2 dan mengingatkan saja. Lebih baik bercakap dari berdiam tanpa lakukan apa2..that I’m ryt..??

So..jalan yg pling mudah.. “selagi batas2 tu boleh dijaga..jaga la sebaiknya, selagi termampu dan boleh bertahan..pertahankanlah ia..’.

-MrYusSmiLe-

p/s – sesuatu teguran tu ada makna..ada sebab dan ada rahsia…jadi..terima lah teguran tu dengan hati yg terbuka..wasalam.

6 comments:

wiseman said...

sambut dgn isteri suda!....tu la..dah x tau mana betul?...paer nak buat ye?...perundangan nak kena betul ke?....layan cinta kunun kan..kan...abis langgar!...tau ar nanti datang malaikat maut langgar depa ni baru tau...

p/s: persoalan berat...ISLAM kah kita?..tolong buktikan!...

Unknown said...

ISLAM kah kita..?? yep..islam pada nama tp pada diri tiada apa2.. susah nk ckp..zaman yg pnuh dgn kemaksiatan...nnt ada masa aku buat n3 ttg ni ok..:)

poohugly said...

valentine..huh. xpandang pon.
sape org mlayu n islam yg celebate valentine mmg sy tak respect lngsung. nk muntah ada....

nk buktikan cinta...uwekk. kawen nnti brcerai gak ntah2. yg penting cara kita jaga perasaan kasih syg, bukn ikut nafsu. biasanye yg brcnta bagai nk rak ni yg byk masalh after kawen sbb cinta ikut nafsu.

eL said...

Yus: kan bagus kalau semua orang islam berfikiran macam Yus.

Unknown said...

hahaha..anti bebenor dia erk miss Poyoz..??
baik bercinta selepas kawin dari sebelum kawin..lbh bermakna sbnrnya..betulkan..??kan..kan..kan..

Unknown said...

ayat KALAU tu yg susah tu awk..sbnrnya ia dtg dari diri kita dan kesedaran diri jgk... apa2 halpun klu bleh elak..sila elakkan...
lepas kawin boleh la nk celebrate...tp bkn pd hari Valentine..hari dimana kita d ijab kabulkan..:)