Tuesday, July 7, 2009

Sekarang ni aku tengah membuat calculation utk pembinaan pejabat baru aku di Klang, insyaallah..dalam masa t'dekat ni segala pengurusan akan b'tukar ke tempat baru. Pening jugak sebenarnya ni… tapi apa nak buat, nak tak nak kena jugak b'pindah… takpe la..sekurangnya tempat baru ni tak adalah menyusahkan, lebih jimat kos dan sebagainya. Peruntukan utk pembinaan tak banyak, sekadar 20k saje. Peringkat permulaan, kos utk meratakan tanah dan seterusnya kos utk meletakkan batu kerikil, selepas tu kos utk pembinaan bangunan yg b'keluasan 20"x20" (tidak termasuk bilik air) termasuk pendawaian dan pengaliran.

Pejabat lama nak di ambil alih oleh tuan pya kedai, katanya anak perempuan nya nak buka bisnes kat situ..Huh!!! mengeluh kejap aku dwatnye.. yelah,dalam hati ni dah kata "elok2 kitaorang niaga kat situ, bleh plak nak pakai". Sabar je lah gamaknye… mungkin ada hikmah disebaliknya. Takpelah…lagipun dia ada hak atas kedai tu,dah kedai dia..so, nak tak nak kena la beredar secepat mungkin…paling lewatpun awal tahun depan..so ada masa beberapa bulan lagi, hope so…lepas raya setel la semua nya.. insyaAllah.

Buat masa sekarang ni, jobs slow sikit..mungkin aku kurang aktif sgt (mood ilang bila kena pindah…hehehe) alasan je tu…hahahaha…tapi tak menggugat cara kerja aku.. kejap je ni…sok lusa akan pulih kembali. So..aku tengah plan nak create company baru utk diri aku and syer partner aku di Shah Alam, maybe aku akan create satu company trading & services kot. More for government service's… kertas kerja dalam proses pembikinan, dah siap aku akan suh partner aku check then dia akan tambah2 mana yg patut utk di tambah..pastu aku akan pas pada orang kuat aku di shah Alam. Bila smua dah setel, ada lah funder2 yg akan lobby duit utk projek akan datang. Tu semua dalam perancangan dan kepala aku tengah ligat menyusun strategi…by next year aku kena pastikan yg aku mesti ada simpanan 100k dlm akaun peribadi aku. Tu adalah perancangan aku. B'mula dengan perancangan selepas tu mesti dengan strategi dan cara kerja yg betul.. masa tidak menunggu kita, setiap minit adalah harga yg paling mahal.. tapi prinsip aku,bekerja dengan orang yg jujur dan boleh b'tolak ansur… then aku akan Grab orang tu sampai bila2. Dan aku akan pastikan.. aku dan dia akan capai matlamat tu bersama2.

Untuk memulakan satu perkara tu mmg sesuatu yg susah, tapi jika kita asyik set minda kita pada perkara yg susah, sampai bila2 kita akan susah..so, pemikiran mestilah sentiasa positif dan jangan ada sifat (PHD), apa maksud PHD tu yeee..?? short word for "Perasaan Hasad Dengki"… kita orang melayu selalu ada sifat yg sedemikian,sbb tu bangsa kita di Malaysia ni adalah bangsa yg paling lemah sekali dalam bab ekonomi dan miskin. Apa2 pun bangsa sendiri yg selalu menjatuh maruah melayu sendiri..tak boleh lihat orang lebih dari kita, cuba korang renung balik la, kenapa perlu nk dengki mendengki ni????..apa kata korang cuba jadi lebih baik dari orang tu klu diri sendiri nak jadi lebih baik, mean aku mcm ni..bersaing dengan sihat, baru la korang mampu Berjaya.. dlm bisnes kawan dan sahabat adalah segalanya..klau tak ada mereka bisnes tidak akan berkembang..link or network bisnes kita terhad. Jangan sesekali menjatuhkan orang yg selalu membantu kita sbb satu hari nanti kita sendiri yg akn dimakan oleh perangkap kita sendiri…belajar dari pengalaman diri dan orang lain…amik sesuatu kebaikan dari keburukan, barulah bisnes tu berkat dan perjalanan nya panjang.. that I'm ryt..??

Hehe..sekali sekala mengeluh dan mengomel best jugak.. tapi tulah lumrah hidup, "hidup tak semestinya indah belaka, satu masa t'kubur juga dan kena igt…hidup tak selalunya teruk, sampai masa ia akan indah kembali". Sebab kehidupan ini mengajar kita erti utk menghargai apa yg kita ada..jangan sampai apa yg kita ada hilang dan lesap begitu sahaja. Kekalkan apa yg t'baik..lupuskan apa yg tak baik. InsyaAllah..hdup yg kita inginkan akan menjadi lebih baik…(hanya luahan dari hati ke hati)…..renungkan ok..!!!!

MrYusSmiLe - Ada2 aje aku ni yeeeee……hehe

4 comments:

UglyPooh said...

susah2 dulu...senang2 kemudian.. don worry yek.

pasni jd bos besar,,hehe jgn lupe member

Unknown said...

x lupa la...s'tiasa dlm ingatan..hehehe

eL said...

Incik Yus membebel macam pompuan...ngeee~~~~~~~~~

Lariiii...kang dia kejar dgn penyapu.

Unknown said...

hehe..
incik Yus mmg mcm ni..suka bebel la awk...

jgn la lari..incik Yus x larat nk kejo ni..da tua katakan...hehehehe