Thursday, March 14, 2013

Share to care

Assalam mualaikum...

Mungkin kebanyakan yg ada acc FB tu akan tahu cerita disebalik pic dibawah ni.
Ramai yg menyalahkan kakitangan hospital (Nurse) kerana kelalaian mereka, tapi ini adalah pandangan dan boleh dikatakan kebenaran sebenarnya, kadang2 kita terlepas pandang pada perkara yg POSITIF... that i'm rite?
Kita terlalu NEGATIF pada sesuatu perkara hanya kerana pandangan pertama mata kita, tapi kita tidak pernah terfikir punca dan keadaan sebenar sesuatu perkara tu, sebab apa? sebab kita manusia yg selalu menyalahkan orang atas perkara2 yg kita belum 100% tahu akan kebenarannya.

aku terbaca status dari wall kakak Wardina Saffiyah mengenai gambar baby ni, ada betul apa yg dia katakan.


"Atas nasihat dan setelah difikirkan kembali, saya delete gambar baby tadi. Sebenarnya saya share supaya orang ramai peka, supaya setiap pihak peka.. peduli.. apabila lebih ramai yang peduli lebih ramai yang berhati-hati... Thank you for this comment Hashimah Ismail : - Ini bukan kes menzalimi bayi, sesiapa saje boleh berdarah begini bila leaking dari intravenous line tu. Di sini hanya Ada masalah komunikasi shj. 30 babies dijaga oleh 3 nurses dlm satu shift mlm perkara Ni boleh terlepas pandang. Kita jaga seorg anak masa confinement pun penat apatah lagi jaga 10 babies yg sakit per shift. Uploading pic in FB for public viewing mengundang fitnah sbb Malaysians are good at cursing others before knowing head n tail if the story."



YUP!! itulah kebenaranya.. kita nak jaga anak kita sorangpun belom tentu keselamatannya terjamin, nikan anak orang lain.. besar tanggungjawabnya. Ini PANDANGAN, harap korang jgn la pikir yg bukan2, memang tak sampai hati nak tgk pic baby ni sebab dalam keadaan yg sgt2 menyedihkan, tapi atas dasar kesedaran.. saya kena jugak berkongsi..

Cuma masalah sebenarnya "miscommunication" di antara Nurse dengan family baby ni
itu saje.

OK... 
Harap kita sebagai hamba Allah, kena lah faham tugas mereka... sebab kita tidak berada di tempat mereka, tp apa perasaan kita bila orang lain menyalahkan kita? padahal itu ada lah perkara biasa yg selalu kita lakukan.. terasa TAMPARANnya kan? begitu juga mereka...
Apapun caring is sharing tau.. mohon maaf jika ada yg x bersetuju dengan pendapat saya. 
:)

4 comments:

My Little Diary said...

setuju dgn pandangan hashimah ismail

cheqna said...

setuju dengan pandangan hashimah tu
kita tak tahu citer sebenar apa yang berlaku...
kita cepat meletakkan hukum..masa mula2 cheqna tengok gambar ni jadi geram jugak...kesian ngan baby...
kat sini,mungkin keadaan menjadi buruk akibat kata2 nurse tersebut la

eh..salam singgah n ziarah ye

Unknown said...

terima kasih ye kerana sudi mengomen.. :)

Unknown said...

terima kasih ye kerana sudi mengomen.. :)