Monday, January 12, 2009

Masalah REMAJA

70% Jenayah anak melayu yang menang.. YaHooOo la sgt.

Erm.. Kita sedar tak bahawa sekarang ni masalah remaja di Malaysia dah semakin kritikal….???? Bermacam2 hal dan perkara yang membabitkan remaja sekarang ni berleluasa.. Korang semua faham2 la kan..ada remaja ada lah SOCIAL. 2 Perkara yang memang secocok. Dalam hal ni sape yang perlu di persalahkan…?? Nak cakap mak bapak…kadang2 mak bapak kita sendiri tegas dengan anak2, tapi anak2 sendiri yang keras kepala..suka membohong dan suka melawan cakap….herm… Aku sendiri yang naik pening bila macam ni, sebab nya , akan datang aku jugak akan menjadi seorang Bapa…betul tak..??

Mesti ada yang berkata2… "buat apa ko nak pening dengan semua ni..?? bukan masalah ko pun..ko pun bukan ada anak nak fikirkan smua ni..". Yeeeee…betul… Tapi untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab firstly datangnya dari diri kita dan diri pada orang lain.. Kalau kita tak set kan minda kita dari sekarang macam na..??? Anak2 ni anugerah ALLAH..so..anak2 ni adalah permata dan harta yang paling berharga pada diri kita dan pada masa akan datang. Korang pun boleh fikir dan korang pun TAK SUKA kan bila ada anak2 muda yang sekarang ni terlalu jijik dengan kehidupan dan social mereka.

Contoh terdekat yang perlu diambil lah kan..Anak2 buah kita…

Korang mesti amik berat dan risau kan?? Seriusly aku sangat risau, sebab diorang sedarah sedaging dengan aku..anak kakak dan abang aku. Dan aku risau dengan semua orang yang rapat dengan sekeliling ku.. Sebab aku seorang yang bertanggujawab dan serius dengan kehidupan aku..hermm…

Semua ni sebenarnya bermula dari teknologi yang kita ada..Apa teknologi tu..?? Apa yang paling akrab dan rapat akan teknologi tu..??? Kiranya barang yang sangat2 penting dalam kehidupan kita..?? Seriusly Handphone…?? Betul tak..?? yang ada camera dan yang ada video..start dari situ semuanya berubah.. gejala yang memang membunuh jiwa remaja dan gejala nafsu nafsi… Aku pun sedar dan aku ada kesedaran keatas nya..dan aku pernah lalui zaman kegemilangan aku iaitu REMAJA. Tapi waktu tu aku rasa jahat budak remaja ni paling koman pun bergaduh, merayau dan melepak.. it's that true..?? Tak pun just lepak CLUBBING waktu malam minggu..dan aku pun penah gi CLUB jugak.. tapi waktu aku dah ada kerjaya la..nak merasa..tapi aku just layan music but not DRINK ok.. Dan aku tak akan sentuh benda2 haram macam tu..Cuma nak merasa akan suasana saja..Alhamdulillah.. Aku still ok dan masih sentiasa mengingat dan diingati selalu. Firstly dalam kehidupan ini adalah pergaulan, salah memilih jalan dan kawan..teruk lah jadinya… itu saja.. ( Totally 80% di CLUB n layan minum adalah bangsa Melayu..but melayu tu aku tak heran sangat..Tapi ISLAM).

So.. Macam na dan apa pandangan korang tentang gejala yang semakin hari semakin melampau ni.. ni salah satu tanda2 akhir zaman tau.. macam na kita nak mengatasinya..?? Susahkan…? sekadar bercakap dan berikan pandangan semua orang mampu buat..tapi tindakan tak ada..tapi sekurangnya ada lah point untuk kita sedar akan semua ni. Jadi.. sama2 lah kita muhasabah diri akan setiap perkara yang berlaku di muka bumi Allah ni… kita sekadar mampu diingat tapi tak mampu diubah kerana perubahan tu hanya diri kita sendiri yang mampu mengubahnye.. Wallahuaklam…

(Bila satu masa nanti kita di serang, Anak2 muda yang nilah harapan kita untuk mempertahankan NEGARA, tapi .. aku rasa diorang lintang pukang lari dulu…AKU YAKIN…!!!)

p/s – Luahan rasa ni dari JIWA aku sendiri. MrYusSmiLe

-MrYusSmiLe a.k.a Encik Senyum-

9 comments:

Anonymous said...

masalah remaja skg memang teruk..

bdk2 skg byk sgt terdedah dgn tenologi yg canggih manggih ni yus..mungkin e2 lah punca nya...

xleh nk salahkn mak bapak...
kdg2 mak bapak dtipu bulat2 oleh ank2....

hhmmm.....
bentuklah ank2 dr kecil dgn ilmu agama....

Unknown said...

didikan dari awal tu y pntg...
klu dari awal tak cegah...habis lah.
y pntg semua nya dari diri kita sendiri.

Solehah Muhammad said...

allahu akbar! sedihnya dengan situasi yg mlanda anak remaja malysia. hmm. sedihnya lihat gmbr anak remja perempuan pun dah pandai isap rokok. hmm.

*tanggungjawab*

Unknown said...

segalanya mungkin skrang ni ummu solehah..
pkr y kita rasa tak mungkin..sekarang ni dh jadi kebiasaan bg anak2 muda skrg..entah lah..
ssh nk jelaskan..sndri fikir lah..

zamrie said...

melayu bolehhh....??? boleh belahhh
kalau bukan islam agamanya apala melayu ni kat dunia ni kan ???

syukur Alhamdulillah, moga dilindungi kita semua.

Unknown said...

melayu kt dunia ni...?? sekadar melayu saje...y pnuh dgn adat resam, y penuh dgn noda dosa..

yep..moga kita dilindungi sblm terlmbat..

farah, s. said...

hm. pening tgk masalah remaja sekrg. kt sekolah adik farah pun, byk gk budak2 yg dh makin teruk. risau dibuatnye. mcm mana la nk mengajar nnt.hmmm...

Unknown said...

susah nak ckp..tunggu la ada kesedaran dlm diri mereka..
sabar aje la..

AsNiza said...

amalkan hidup yang sihat, selamat dunia akhirat..insyaAllah..:)