Sunday, January 4, 2009

Tips bangun Awal..hehehe



KRINGGGGG………………….!!!!!!!!!!!!!

Jam di loceng sedang berbunyi…eh!!! Silap lak…loceng di jam sedang bordering….RING…RINGGGG…lord of the ring. Dol…apa da….aku merepek lagi daa…hahahaha.

Wokeh…aku apa halpun tengah warm up tadi sebelum aku memulakan n3 aku ni. N3 ni aku dapat idea dari blog seorang sahabat yang bernama SOLEHAH di atas masalah yang di alami nya selama ni..iaitu “kenapa susah sangat nak bangun awal…”. (betul ke solehah..??), rasa macam betul pun ada ni..hehehe..

Wokeh lagi sekali…lalala….. aku pun dulu ada masalah yang sama sebenarnya kenapa liat sangat nak bagun pagi lelebih lagi time SUBUH…waaaaa….bahaya dol… berat nak bagun tu sebab syok peluk kulit BABI..aduiiiiii….. (opsss…sori..tersebut lak ayat tu..tapi bukan mencarutkan…?? Memang nama species makhluk tu macam tu..si VACUM cleaner..).

So…macam na aku boleh terelak dan menyelamatkan diri daripada masalah ini..?? Senang saje sebab dah biasa dan susah sebenarnya bagi yang tak terbiasa akannya..so …

1. Fistly…ur mind set..set jam dikepala…pukul berapa korang nak bangun, dan sape2 yg nak solat sunat malam tu, set awal sikit kat kepala otak tu..seriusly memang berhasil sebab aku dah buat.

2. …set alarm di hanset.. Alarm pertama tu kena la ringing tone AZAN, Alarm kedua tu plak ringing tone lagu nasyid yang berjudul “selimut puitih”…pergh!! Meremang dol dengar lagu ni..pasang kuat2 dia pya volume. Bagi jelas sikit maksud dia… klau korang tak takut lagi..korang cari la ringing tone yang ada jerit..KIAMAT..KIAMAT..KIAMAT. (ada ke ring tone mcm tu?) - setiap bunyi alarm tu korang lanjat 10minit tau, start kul5.15am ikut sesedap rasa korang.

3. ..terus bangkit dari katil..walau mamai macamna sekali pun..then terus masuk bilik air.tp yang ke3 ni sememangnya tak berhasil sebab dah tebiat korang macam tu.So…bagi sesapa yang mampu wat yang ke 3 ni memang korang extreme people la.. next..

4. Ape erk….Suruh la sape2 kejut kalau dah memang jenis liat sangat nak bangun…simbah je ngan air panas…confirm melecur dan masuk WAD..wakakakaka….pastu mesti korang tak berani nak bangun lewat sebab FOBIA.

5. Yang paling best..tido la kat masjid ke…surau ke…tido dekat bahagian saff IMAM..confirm terjaga sebab Siak surau kejutkan..pling koman pun kena sound sebab peta Malaysia melekat dekat sejadah. Huhu..

6. Letak hanset dekat mic, then dia pya corong speaker tu betul2 dekat telinga korang. Bila dia mari..mest korang terjaga dengan cuaknye..tapi aku tak suggestkan di atas sebab2 kesihatan, lagipun kebanyakan orang yang try cara ni kebanyakannya jadi pekak sebab gegendang telinga diorang meletop..so..aku x suggestkan.hehe.

Itu ada lah tips yang aku dapat..dan tips yang pertama dan kedua tu memang aku amalkan..yang ke3 samp 6 tu aku tak try lagi sebab peringkat ke2 aku dah Berjaya..so..tak payah lah memandai nak cuba..cari penyakit namanya..hehehe. Tapi dalam hal2 macam ni…sebenarnya diri kita sendiri..sebenarnya tido lewat or awal tak semestinya kita tak mampu bangun subuh. Sebab nya itu ada lah tanggungjawab kita dan bila kita tahu akan tanggungjawab tu…secara automatic kita akan set mind kita untuk bangun…seriously!! Kadang2 aku pun terkantoi jugak..tapi kantoi aku sikit je…lewat bangun subuh dalam 6.30am..kira masih ada waktu lagikan..??? Dulu memang aku liat..tapi..lama2 aku try dan amalkan..Alhamdulilah..sampai sekarang ni aku dah terbiasa…kadang2 tak set alarm pun aku dah leh bangun sendiri, walaupun masa tu tak cukup tido..(pas subuh leh tido balikkan..???kejap pun xpe.)

So…moral of the story is… Ayam tu lebih baik dari kita sebab Ayam pukul 4am dah memekak dah..sedangkan kita lena dibuai mimpi yang indah.. yang membezakan kita dengan Ayam,Ayam bangun pagi bekerja tanpa gaji..kita bangun subuh payah then gi kerja awal dengan bergaji. So..ayam la yang bgus dari kita..semua dia buat ikhlas…terima kasih pada Ayam sebab kejutkan warga dunia ini..hehehe..

Apa-apa aje laaah....

-MrYusSmiLe-

p/s- Apa da n3 aku yang last tu (pasal ayam dan manusia)…tak ada makna betui..wakakakaka

6 comments:

Solehah Muhammad said...

tips mr.smile yg no 2 tu saya rasa paling ampuh... huhuu... tp adakah jam cam tu..? ekekeee..

Unknown said...

yek..pling ampuh yaa..ya ampun..
sonok banget sih..hehe
ada...nn MrSmiLe bikin itu ring tone nya ya..:P

Anonymous said...

saya selalu set jam dalam hati. HAHAHHAHA

Unknown said...

hahaha..
bgus2..dlm hati pun leh jugak.
sebab setiap detik dia berbunyi kan..
jam hati nama nya...
heheh

Anonymous said...

yus...
pe kata klu yanie suggest kan yus create kan ringtone KIAMAT..KIAMAT..KIAMAT..
then 4ward kt yanie..leh..?
hehehe..

pepon yus...y paling penting nawaitu kita
klu kita ikhlas pd-Nya
insyaAllah...otomatik leh buat

Unknown said...

hahaha..yanie...oh yanie..
hehehe.. Yus akn create ringtone tu..
Bagi kasi gempak lagi...
MAROBBUKA....!!!
hehehe...

Niat dalam hati..sama mcm CHIKA..Jam hati...:)