Tuesday, February 17, 2009

Diari MrYusSmiLe

DIARI MRYUS-SMILE


Alhamdulillah..keje aku kebanyakannya dh selesai dn aku kerap jgk la update blog skg ni, cm skg ni n3 aku byk b'kait rapat dgn kehidupan seharian aku, sbb tu aku nama kan blog aku "Diari MrYusSmiLe". Tgk tajuk pun korang dh bleh tangkap apa yg aku nk smpaikan, betul tak..??

Cerita ttg Kehidupan sehari-harian yg aku lalui hari ni mahu pun yg lepas2... ni pun sbgai nota bg aku utk diingati di kemudian hari, tapi taklah begitu privacy, hya sekadar bercerita dan meluahkan saje... klu yg privacy tu dlm aku pya note book, mmg banyak data dan maklumat yg pntg dlm diari note book aku tu, sapa dpt baca kaya la org tu..byk rahsia n ilmu2 yg aku simpan utk dikaji di kemudian hari... kira diari 2009 ni adalah diari yg ke 5. Tak sangka sebenarnya yg aku ni minat tulis diari.. sbb aku rasakan..setiap apa yg berlaku pada hari ini dan lepas2 tu terlalu berharga..mcm na kehidupan aku sebelum ni...dan mcm na dengan kehidupan aku selepas ni, klau nk diikutkan yg minat tulis diari ni kaum Hawa kan....??? Klau laki ada pun just brp kerat je..

Tapi bagi aku, menulis diari ni tiada masalahnya, kerana pendapat aku mengatakan, "jika kita hargai setiap kehidupan kita, simpanlah akan pengalaman kesah hidup kita seharian, kerana setiap apa yg kita hadapi tu, akan dapat mematangkan diri kita dan juga membetulkan akan kesilapan kita". so.. belajar dari pengalaman hidup, klau dlm hidup kita tu terlalu banyak masalah, kita perbetulkan ia. betul tak..?? Lagipun ia sbg motivate utk kita berjaya dan menjadi yg terbaik utk diri sndri..klau kita x mampu menasihat diri kita, biarlah pengalaman hidup ni yg dpt menyedarkan kita, tapi dgn syarat.. jgn sekadar tulis, tapi tak memahaminya, tak bergunalah...jadi..fahami akan apa yg kita catat..baru berbaloi.

Semua org ada diari hidup dan semua orang ada kehidupan yg berharga kan...?? kenangan manis, pahit dan mcm2 lagi lah...tak rugi kita membuang sedikit masa kita utk mencatat aktiviti seharian kita dlm buku diari ni. Yelah...masa yg lalu tak akan kembali... cuma dapat dihargai dengan cara begini..bercerita tentang diri dan bercerita tentang kejadian yg d lalui..soooo sweet..!!! Memang ada value tersendiri.. sapa yg minat tulis diari tu, orang tu tahu akan kelebihannya...betul tak..??

Lagipun nikmat hidup ni bila kita dapat rasa hanya sekali..dah tentu kenangan manis tu korang nk simpan sampai bila2. Klau d simpan d kepala otak..tak semua yg kita igt, tp bila d simpan d dlm diari..smuanya tersemat smp bila2.. jadikan ia sbg bnda yg penting serta pedoman dlm kehidupan kita..selain dari membaca Al-Quran ia jugak dpt memberi kita satu feel yg amat2 unik dan menarik..cubalah...bagi aku, tak rugi dan tak salah. Jadikanlah sbg habit d masa terluang. Banyak perkara yg pntg aku dapat dlm hobi ni, dari ilmu, mahupun nasihat dari org lain..aku akan tulis utk dijadikan harta karun yg paling berharga dalam diri aku sendri...satu hari nanti...diari aku ni akan menjadi pengalaman hidup kepada anak2 aku serta cucu2 aku di masa akan datang. Segala ilmu dan apa yg aku ada..aku akn berkongsi dengan mereka..semoga niat aku dan apa yg aku smp kan ni akan menjadikan tauladan pada mereka suatu hari nanti...InsyaAllah..

Wallahuaklam.....

-MrYusSmiLe-

2 comments:

farah, s. said...

this is ur blog. so u can write whatever u like. hehhe

farah still tulis diary. senang nk tgk. sbb blog bkn 24 hours depan mata. ;p

Unknown said...

yep..thnx Farah.

yus pun ttp tulis diari dlm buku. Sometime perkara yg tak terlalu private tu bleh la yus kongsi bersama kan. apa pun..farah...thnx sbb still bersama dgn my blog ni k..peace!!!