Monday, March 16, 2009

Liverpool Bergaya Red Devil Sengsara


Manchester - Kekalahan teruk 1-4 yang dideritai Manchester United dari Liverpool merupakan satu pengalaman yang pahit. Kekalahan itu menjadi kekalahan terburuk di kandang sendiri dalam 31 tahun terakhir.

Dalam pertandingan yang berlangsung di Stadium Old Trafford, Sabtu (14/3/2009), MU harus menerima hakikat bahawa gawangnya dibolosi oleh empat gol yang disudahkan dengan baik oleh Fernando Torres, Steven Gerrard, Fabio Aurelio, dan Andrea Dossena. Padahal, tuan rumah telah mendahuui terlebih lebih dulu hasil jaringan Cristiano Ronaldo. (itupun penalti..ngeeee)

Hasil tersebut meleburkan kan tanpa kalah MU di kandang sendiri musim ini, juga membuat Liverpool untuk pertama kalinya menang di Theatre of Dreams dalam lima tahun terakhir. The Reds juga mengakhiri kemarau gol mereka di Old Trafford sejak tiga tahun yang lalu

Satu catatan lagi, ini merupakan kekalahan terburuk MU dari Liverpool di tempat sendiri–khusus untuk di Liga Inggris. Terahir kali The Red Devils kalah adalah pada 26 Desember 1978. Ketika itu, Liga Inggris belum berformat Premiership, MU harus mengakui keunggulan Liverpool 0-3.

Tetapi, kalau mau mengikut catatan “rekod kalah di tempat sendiri”, ini bukanlah yang terbesar yang diterima oleh MU . Tahun 1990, Liverpool pernah membelasah Manchester dengan jaringan 4-0 di Anfield. MU membalas kekalahan itu pada tahun 2003 di Old trafford, di mana mereka menang dengan jaringan 4-0.

Kekalahan tersebut membuat jarak MU dan Liverpool kini hanya ketinggalan empat mata , pasukan Sir Alex Ferguson masih memiliki satu pertandingan simpanan. Chelsea juga telah merapti jurang , apabila mereka menundukkan Manchester City 1-0.

Dengan baki sembilan perlawanan lagi menuju akhir musim, persaingan ini menjadi amat menarik antara MU, Chelsea, dan Liverpool. Kekalahan ‘Setan Merah’ juga sekaligus menjadi bukti bahwa tak ada pasukan yang tak boleh dikalahkan.



-MrYusSmiLe-

p/s -Kah..kah..kah...ckp besar lagi... Ku sabar selama ini.. tp akhir terbalas, Hidup "THE RED".. "WE" never walk alone...Peace!!!!!!

7 comments:

SaraGurL said...

MU bg peluang sajo!!
lalalalaa=P

Unknown said...

cayalah mr yus...besh2...dah lama saya bersabar ni...akhirnya tersungkur gak si setan kat tempat sendiri...hahaha

Unknown said...

sara Gurl..
dlm game x ada istillah peluang..dh kalah tu trima je la..haha.. tu la penyokong MU..x le trima kekalahan..huhu

Unknown said...

Bean
hahaha..tau xpe..
aku dok group MU masa game tu, mmg spoil gile masa depa skor dulu..lastly diorg senyap je..muka pun selenga mcm setan gondol..wakakaka

poohugly said...

hehe....stevie G mantap. congrate!!!
sabor la yek penyokong M.U
Kalo slalu menang tak best jgk...xmencabar idup org tua ckp. hihi

Unknown said...

Pooh
alamak...dia pun peminta The REDS la..hehehe...
suka nyeee..
good gurl...
hooreyy..!!!

Anonymous said...

kot yer menang pown..jgnlah over sgt

dlm game bola ni..sebenarnya ats nasib jer...huhu

Liverpool leh kalahkan MU...tahniah lah
tapi Liverpool x dpt nk kalahkan CHELSEA...hahahaha