Wednesday, October 14, 2009

AYAH yang menderhaka.

Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan seorang ayah akan menjadi ayah yang derhaka pada anak-anaknya:-
  1. Seorang ayah yang memilihkan ibu yang tidak baik untuk anak-anaknya iaitu bukan dari kalangan perempuan solehah sebagai isteri.Peri pentingnya seorang lelaki memilih calon ibu yang baik untuk mengandungkan benihnya dikalangan wanita yang solehah kerana wanita yang solehah sahaja yang mampu mendidik anak-anak mengikut acuan islam dengan iman dan taqwa.

  2. Seorang ayah yang tidak mengajar anak-anak membaca Al-Quran sejak dari kecil sedang dirinya sendiri tidak pernah melagukan Al-Quran di rumahnya dan tidak mengamalkan ajaran yang terkandung di dalam kalam suci itu.

  3. Seorang ayah yang mencari rezeki yang tidak diketahui sumbernya sama ada halal atau haram, dari sumber yang shubhah yakni dari sumber yang diragukan.Rezeki yang di perolehi di bawa pulang dan diberi makan pada anak dan isteri dan kemudian menjadi darah daging mereka.Lama kelamaan anak-anak dan isteri menjadi gelap hati dan sukar menilai dan menerima kebaikan lagi.

  4. Seorang ayah yang terlalu memenuhi keinginan duniawi anak-anaknya secara melampaui batas, segala kemahuan dituruti tanpa sebarang pertimbangan yang wajar. Bila mana anaknya membesar menjadi insan yang terlalu mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain hatta keluarganya sendiri.

Renung-renungkanlah saudaraku : Kadang-kadang bila di dalam hidup kita dirundung masalah yang tidak pernah putus-putus, cuba kita muhasabah diri bagaimanakah hubungan kita dengan Allah selama ini dan bagaimanakah hubungan kita dengan ibu dan ayah kita. Cubalah koreksi diri sendiri adakah solat kita sempurna, rezeki yang kita perolehi selama ini adakah berkat, dan adakah kita telah mengeluarkan zakat.
Mungkin selama ini hati kita masih lagi kotor dengan dosa yang kita lakukan tanpa pernah bertaubat.Ayuhla semua dirikan solat sunat taubat semoga diri kita, keluarga kita, anak- anak kita dikurniakan hati yang bersih, barulah kebahagiaan akan dapat kita kecapi.

- Renungan buat Sahabat...

5 comments:

Unknown said...

Salam...bagus lah awk ada fikir untuk agama,,,kita sama2 doa pada Allah supaya Allah terus istiqomah kita dalam agama yang mubarak ini!!!amin...

Unknown said...

Ya Salam
saling ingat mengingati..
punya kelemahan n harus d perbetulkan..di bentuk dan membentuk..thnx sudi ziarah blog Ncek Yus.

Anem Arnamee said...

Salam.

fikir-fikir. semoga kamu menjadi ayah yang budiman, anak yang soleh YUs.:)

sheikh said...

teringat citer Anak Ku Sazali...

p.ramlee tu kata pada p.ramlee "bapak la yang bersalah..." tah apa2 la lagi dia kata haku pun x hinggat

Unknown said...

arnamee - Thnx doakan yg terbaik utk Ncek Yus, smoga arnamee jgk menjadi insan budiman dan menjadi isteri yg solehah suatu hai nnt..AMIN.

Sheikh - "bapak lah yg bersalah..apa Sazali nak bapak berikan:..aku rasa mcm tu kot dia pya skrip..hahahahaha..jnji ada bunyik..wakakaka