Friday, February 12, 2010

Pelukis EMO




Seorang pelukis sebenarnya memerlukan emo dari setiap gambar yg dilukis, misalannya gambar seorang yg sedang bersedih, so dia kena create perasaan tu mengikut mood yg ada pada setiap gambar tu, dan ia juga membantu seorang pelukis itu utk menjiwai setiap hasil yg disampaikan.

"Apa akan jadi bila mood tidak sampai?"
Certain pelukis ada yg mampu utk melukis dengan mudah tanpa apa2 mood dan perasaan. Tetapi bagi aku (pandangan individual) mood pada mimik wajah sgt la diambil titik beratkan, kerana ia dapat menyampaikan satu masej secara spontan kepada pemerhati (orang lain) dan secara langsung memudahkan pelukis sendiri menjiwai watak dalam setiap gambar yg dihasilkan. Pelukis adalah seorang individu yg sentimental dan sangat mudah berkecil hati (tuju pada diri sendiri)..hahahaha..mana tidaknya, apa yg dihasilkan semestinya sama dari acuannya. Aku pernah melukis satu gambar tanpa ada apa2 mood, memang sgt susah. Sebab aku tidak dapat utk menghayati dan menyelami perasaan sesebuah gambar tu, (mean gambar dlm mood KAKU) kerana aku terasa sesuatu kekurangan dlm penghasilannya. Entahlah, mungkin lain orang lain pandangannya, tetapi secara peribadi dan dari pandangan diri sendiri, itu adalah reality.

OK..itu adalah sebahagian dari keterangan secara personal dari benak pemikiran aku sendiri, sebab bagi aku, sesebuah penghasilan itu mestilah ada kualiti dan ada jalan ceritanya sendiri, ianya bukan sekadar melukis,
cantik dan menarik sahaja tetapi penyampaian pun sangat penting, dan ia mendatangkan minat pada yg melihatnya.. TQ
Ncek Yus
Post a Comment