Thursday, November 11, 2010

Pemanasan GLOBAL

PANAS!! Dunia semakin memanas, kadang2 aku sendiri tak tahan akan kepanasannya..it's very HOT n Spicy..
Kali ni aku nak berkongsi megenai “cara-cara untuk mengurangkan pemanasan GLOBAL”.
Tips ni mungkin korang semua dah biasa dengar Cuma jarang diamalkan, so..aku nak SHARING gak benda ni..xkira!! baca jgn x baca ok..:)


Cara – cara dan tips:-
·  Penjimatan Air
Bagaimana cara menggunakan air dengan berhemat ? bukankah kita setiap hari mandi dan minum ?
Mungkin kalau untuk minum,
aku belum tahu caranya .
Tetapi, jika untuk mandi,
aku sudah tahu caranya .
dengan menggantikan gayung kepada Shower (Air pancut) ..
mengapa menjadi shower ? bukankah
membazir untuk air ?
pada pendapat aku ianya tak adalah membazir manapun, Aku telah mencubanya.
Jika menggunakan gayung, skali ambil
jirus saje sebanyak 1 liter air dah dibazirkan .
Namun jika menggunakan Shower, 1
minit penggunaan saja sudah mampu membasahi hampir seluruh badan kita, dan ia tidak mengeluarkan air sebanyak gayung tadi..
·  Mengganti tisu kepada Kain Lap (good morning atau tuala kecil)
Kenapa harus mengganti Tissue menjadi Kain lap ?
Sebab untuk jimat dan juga dapat mengurangkan pemanasan global .
Tissue itu
membazir, beberapa helai tisu paling banyak untuk membersihkan satu muka. Tapi bagaimana dengan kain lap ?
1 kain lap
saja di gunakan berkali kali, hanya tinggal di cuci saja .
kalau korang tak percaya, korang cubalah ..
Mana lebih membazir, tisu atau kain ?
·  Membuang sampah pada tempatnya
Membuang sampah pada tempatnya ? Menarik...
mungkin ini patut dipraktikkan, kerana kebanyakan masyarakat di MALAYSIA suka membuang sampah merata-rata..betul tak?
Padahal
semua ini mampu mengotorkan permandangan sekeliling dan menyebabkan pemanasan global..
·  Memberi timer pada AC, mematikan lampu dan TV ketika hendak tidur
mengapa harus meletakkan timer pada AC ? Mematikan Lampu dan TV ketika hendak tidur ?
Karena pemakaian
elektrik yang berlebihan mampu menambah beban anda dan juga mampu membuat pemanasan global .
Jika anda mulai
berjimat dalam pemakaian elektrik dirumah masing masing, anda sudah dapat mengurangkan pemanasan global dan bil elektrik pun tak lah banyak mana.
Kalau difikirkan balik, jika kita tak membuat pemasangan timer pada AC .
Lampu terpasang tapi kita tidur .
TV
terpasang tapi kita tidur .
apa yang kita dapat ?
NOTHING ?
So..Matikan lampu jika nak tidur, tapi bukan semuanya lah, tempat2 tertentu saja .
kalau anda nak pasang timer bagus jugak. He he he...
p/s – Sumber ni aku dapat dari internet, tapi aku dah olah sedikit penulisannya sebab sumber dalam bahasa seberang..:)
Post a Comment